Saturday, September 1, 2012

Mengesan Laptop yang dicuri(Trace Stolen Laptops/cellphone)

Baru baru ini kawan saya membeli sebuah laptop baru , laptop tersebut dicuri beberapa hari kemudian . Nasib baiklah kami berjaya menemui laptop tersebut kerana kami telah menginstall software penjejak di dalam laptop tersebut dan kami berjaya menemui laptop tersebut. Kecurian laptop boleh terjadi kepada sesiapa sahaja yg menggunakan ;aptop ataupon cellphone.

Disni saya akan menunjukkan cara Free untuk menjejak Laptop dan cellphone tracing software dipanggil Prey. Software tersebut akan terus menjejak phone atau laptop setiap masa selagi ia online , dan akan membantu anda mencari jika ia pernah hilang atau dicuri. dan ianya akan sangat berguna untuk anda

 

Bagaimana ia Berfungsi

Asasnya anda memasang ejen kecil di PC atau telefon anda, yang secara senyap menunggu untuk isyarat dari jauh untuk dicapai melalui internet ataupon sms mesej dan membenarkan anda mendapat maklumat laptop anda yang dicuri berdasarkan lokasi laptop, hardware dan network status dgn mencetus tindak tertentu kepada anda.

Notice: file ini dikesan sebagai trojan bagi antivirus tertentu, tetapi software ini hanyalah menghantar report tentang laptop anda. Ia tidak berbahya kepada sistem laptop dan data peribadi anda. Software ini dibangunkan oleh  PRey Project Company, dan mereka bertanggungjawab terhadap software tersebut.

 

Download dan Install Prey

1. Pertama sekali download Prey project file dari laman web rasmi official website.


2. Selepas Downloading, Install Filedan setelah itu

- pilihab samaada standalone dan +control panel.
- Pergi ke +control panel, dan Click For New User.
- berikan Your Name, Your Email dan select Password to login the site.dan press Ok. 

- Anda akan mendapat Email dari prey project, cuma perlu activate account anda dan klik peranti anda dan melakukan tetapan berikut:
(click to enlarge image)

Jika anda "ON" pastikan setiap setting di atas dan remember password of "lock pass".  dan amaran pada mesej akan dipaparkan apabila anda log masuk, "komputer riba ini dicuri ...."l

Jadi ini semua langkah telah siap kini anda boleh memasang dan mendapatkan selamat. Sekarang, jika laptop anda telah dicuri daripada anda boleh menjejakinya kembali.

5 comments:

Anonymous said...

saya ada baca ttg prey ni, kalo nak tahu lokasi anak2 kita pasang prey kat hp mrk. masalahnye bila kita nak detect kat mana mrk, kita kena hantar sms ke hp tu, maknanya mrk tau la kita sdg spy lokasi mrk?

Unknown said...

Laptop saya d curi 6bulan y lalu. Masalah dia saya x sempat nak download software ni utk laptot saya yang hilang. Ada x cara lain y bole saya gunakan untuk mengesan laptop saya y hilang tu? Sebab saya yakin laptop tu kawan sy sendiri y curi. Cuma xda bukti y kukuh.

Used PC Exporter said...

Nice Blog Post !

Unknown said...

Mencari laptop dicuri

Unknown said...

Macam mana cara kita nak tahu



Select Your Langguage

Advertisement

Warisan Tamadun



Mungkin Anda Meminati ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...